Template by:
Free Blog Templates

Saturday, August 21, 2010

Wabak Denggi Di Kawasan ambo

Assalamualaikum...

Dalam post terdahulu ambo ada tulis fakta2 denggi, pengebab dan langkah pencegahan. Sari dua ni byk kes2 denggi kita dgr,dikawasan ambo ada beberapa kes yg dirujuk ke Hospital Machang.

Bulan lepas seorang wanita berbangsa Cina telah meninggal di sebabkan denggi, dan minggu lepas 1 kes lagi dikesan, juga berbangsa cina, sbelah je kedai ambo ni. Tp alhamdulillah cepat ke hospital dan kini sedang menjalani rawatan di hospital.

Berpunca dari kes-kes ni, kawasan ambo diisytihar Kawasan Wabak Denggi oleh Pusat Kesihatan Machang, usaha-usaha pencegahan telah dilakukan oleh pihak berwajib dan orang ramai.

Beberapa hari yg lepas, semburan kabus (ambo x tau nak panggil apo) telah dijalankan di sekitar bandar Machang. Semua premis2 jualan,rumah kediaman di sembur kabus.

Seingat ambo ni msk 2 kali doh... dan setiap kali semburan akan dilakukan 2 waktu, senja dan awal pagi. Berasap la kwasan kedai ambo aritu... tp suka la tgk. Bkn suka sbb datang bala, tp suka tgk penduduk sedar mengenai kebersihan sekitar. Tin-tin ditanam, longkang-longkang dibersihkan. rok-rok (semak-samun) ditebas. Alhamdulillah... hikmah di sebalik sesuatu peristiwa tu mesti ada...

Harap lepas ni kampung-kampung kita semua akan senantiasa indah dan nyaman... Amin...

Laluan ke rumah ambo...














Dlm rumah ambo...Asap bekelo..















Dalam kedai ambo pun bekelo jgk asap

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails